Studenci studiów podyplomowych odebrali dyplomy
25-03-2015
W dniu 23 marca br. w Sali Senackiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie odbyła się uroczystość wręczenia dyplomów ukończenia studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego.
W wydarzeniu udział wzięli: JM Rektor PWSZ im. S. Pigonia w Krośnie prof. dr hab. Grzegorz Przebinda, Prorektor ds. studiów prof. ndzw. dr hab. Zbigniew Barabasz, prof. ndzw. dr hab. Kazimierz Szmyd, dr Małgorzata Świdrak oraz absolwenci studiów podyplomowych.
Zebranych gości powitała dr Małgorzata Świdrak. Kierując słowa do absolwentów studiów podyplomowych zwróciła uwagę, że praca nauczyciela to posłannictwo, to zawód szczególny, piękny i niezwykły. Dlatego należy systematycznie poszerzać wiedzę i podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Dr M. Świdrak pogratulowała absolwentom studiów podyplomowych i życzyła sukcesów w pracy dydaktyczno-wychowawczej z młodzieżą oraz radości z możliwości służenia drugiemu człowiekowi. Dr M. Świdrak na ręce Pana prof. ndzw. dr hab. K. Szmyda złożyła podziękowania
kadrze pedagogicznej za przekazanie wiedzy i wpływ na kształtowanie postaw przyszłych nauczycieli.
Następnie głos zabrał Pan prorektor ds. studiów prof. ndzw. dr hab. Z. Barabasz, który mówił o etosie zawodu nauczyciela. Absolwentów studiów podyplomowych przywitał również JM Rektor PWSZ im. S. Pigonia w Krośnie Pan prof. dr hab. G. Przebinda.
Następnie zaprezentowano kilka prac dyplomowych. Pani Sylwia Jasłowska autorka jednaj z prac mówiła o kształceniu dwujęzycznym wpisanym w rozwój współczesnej cywilizacji. Uzasadniała, że edukacja bilingwalna może stanowić wynik politycznych przesłanek bądź też być konsekwencją inicjatywy dyrekcji szkół, nauczycieli czy wręcz samych rodziców. Nauczanie dwujęzyczne umożliwia przede wszystkim zdobycie sprawności językowych i popularyzuje poszukiwania najbardziej alternatywnych modeli i form kształcenia z dziedziny języków obcych. Pani S. Jasłowska zwróciła uwagę, że żyjemy w czasach, gdzie zintegrowana Europa i globalizacja gospodarcza całego świata prowokują do poszerzania kompetencji językowych, nabywania umiejętności komunikacyjnych w języku czy językach obcych. Stąd też kształcenie dwujęzyczne jest jakby uwarunkowaniem kontaktów międzynarodowych, ale także zadaniem edukacyjnym. Współczesny świat wymaga od nas, wręcz można powiedzieć, narzuca nam konieczność posługiwania się drugim językiem. Stąd też w pierwszej części opracowania autorka skupiła się na ujęciu zjawiska dwujęzyczności pod względem teoretycznym, przedstawiając istotę i rodzaje bilingwizmu oraz zaprezentowała wyniki badań nad dwujęzycznością. W drugiej części opracowania przedstawiła formy i struktury organizacyjne nauczania dwujęzycznego w wybranych krajach, tok nauczania dwujęzycznego w polskim systemie edukacji oraz wykorzystywane metody i techniki pracy na zajęciach. Przybliżyła także specyfikę wychowania dwujęzycznego w przedszkolu i w szkole. W ostatniej części pracy autorka skupiła się na rozwoju mowy bilingwalnej dziecka oraz przedstawiła potencjalny wpływ dwujęzyczności na rozwój inteligencji i zdolności poznawczych dzieci. Pani S. Jasłowska w kilku słowach scharakteryzowała proces przyswajania drugiego języka w rodzinie dwujęzycznej i zaprezentowała poszczególne strategie nabywania umiejętności lingwistycznych przez dzieci. Całość wystąpienia Pani S. Jasłowskiej zakończył krótki przegląd problemów i trudności związanych z dwujęzycznością.
Z kolei Pani Katarzyna Jakubowicz zaprezentowała swoją pracę dotyczącą Łemków jako grupy etniczno – kulturowej budzącej w ostatnim czasie duże zainteresowanie wśród szerokiego grona badaczy. W swojej pracy Pani K. Jakubowicz podjęła próbę ukazania nie tylko przeszłości Łemków lecz również czasów obecnych, a w głównej mierze wskazaniu aspektów kulturowych i edukacyjnych tradycji oraz jej ciągłości wynikającej z przynależności do swoistej wyodrębnionej grupy. Pani K. Jakubowicz mając świadomość ogromu i złożoności zagadnienia postanowiła skoncentrować się na pewnych cechach charakterystycznych oraz ukazać fragment jakże szerokiego i wymagającego głębszego poznania tematu. Stąd też w swojej pracy zaprezentowała zarys ogólny badanej grupy, elementy składowe kultury niematerialnej Łemków oraz działalność kulturową i wychowawczą Łemków w czasach obecnych.
Następnie Pan Prof. ndzw. dr hab. Kazimierz Szmyd, wygłosił wykład pt. „Niektóre dylematy współczesnej pedagogiki i edukacji”. Pan prof. ndzw. dr hab. K. Szmyd zwrócił uwagę na dyskurs wokół głównych dziedzin współczesnej pedagogiki, na problemy kształcenia i wychowania w szkole. Postulował o zwrócenie się w stronę realizmu i zdrowego rozsądku w edukacji i pedagogice. Prof. ndzw. dr hab. K. Szmyd w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na współczesne problemy nauczyciela, na kulturę współżycia podmiotów osobowych w procesie edukacji oraz na ucznia, jego problemy i postrzeganie przez niego współczesnej szkoły. Pan prof. ndzw. dr hab. K. Szmyd zwrócił również uwagę na kondycję szkoły w rzeczywistości postmodernistycznej dokonując oceny i artykułując postulaty dotyczące współczesnej edukacji.
Uroczystość zwieńczono wręczeniem świadectw i dyplomów ukończenia studiów podyplomowych przez JM Rektora PWSZ im. S. Pigonia w Krośnie prof. dr hab. Grzegorza Przebindę.
Przy okazji informujemy, że druga edycja studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego już realizuje swój program kształcenia, ale mimo to cały czas czekamy na chętnych, którzy pragną pracować z dziećmi i młodzieżą szkolną na różnych szczeblach edukacyjnych.