start

Aktualności

Sukces studentów PWSZ w Krośnie w debiutanckim występie w zawodach Shell Eco-Marathon

07-07-2016


Studenci PWSZ w Krośnie zajęli 9. miejsce na zawodach Shell Eco-Marathon.
- Za rok przejedziemy więcej! - obiecują studenci z Koła Naukowego Rotor działającego przy krośnieńskiej uczelni. Na zawody do Londynu przyjechało kilkaset drużyn z całej Europy, w tym osiem z Polski. Ich rywalizacja miała jeden cel, pokonać jak najdłuższy dystans zużywając jak najmniej paliwa. Krośnianie byli w Shell Eco-marathon debiutantami. Startowali w kategorii aut prototypowych napędzanych etanolem.
- Już samo zakwalifikowanie się do konkursowych przejazdów było dla nas sukcesem - mówi Gabriel Zajdel, menadżer krośnieńskiej drużyny - tym bardziej, że komisja podczas badania technicznego bardzo restrykcyjnie podchodziła do kwestii bezpieczeństwa. Dużo załóg nie zostało dopuszczonych do zawodów.

Prace nad budową ekonomicznego pojazdu - studenci nazwali go „Piła" – rozpoczęły się jesienią 2014 roku.
- Największym problemem było przełożenie naszych pomysłów na realia - podkreśla Tomasz Kosztyła, opiekun koła naukowego Rotor - Pojazd musiał być lekki i dynamiczny. Części robiliśmy sami lub w zaprzyjaźnionych firmach. Studenci wykorzystali silnik z podkaszarki, sami zaprojektowali układ dolotowy i wydechowy oraz oprogramowanie sterownika silnika. Autorski jest też układ napędowy. Poszycie pojazdu i fotel dla kierowcy wykonane są z włókien węglowych. Rama - najważniejszy element bolidu - została zrobiona z ulepszonego aluminium. - Waży niecałe siedem kilogramów - mówi Krzysztof Ochałek, student kierunku mechanika i budowa maszyn PWSZ w Krośnie. „Piła" to 39 kilogramowe cacko, jest mała, niska, charakteryzuje się prostotą, aerodynamiką i oszczędnością - opisują konstruktorzy.
Na zawodach każda drużyna miała do pokonania, podczas jednego przejazdu, osiem okrążeń, czyli 2 230 metrów. Trzeba było się zmieścić w 43 minutach.
- Zaliczyliśmy prawie wszystkie przejazdy, ale na koniec mieliśmy pecha – opowiada Gabriel Zajdel - jedna z zębatek nie wytrzymała obciążeń podczas jazdy pod górkę.
Po ostatnim przejeździe drużyna spadła na 9 miejsce.
- Ale to, że znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce to sukces. Nasz pojazd miał bardzo niskie koszty produkcji. Dostaliśmy z uczelni 20 tysięcy złotych, nasi koledzy z Łodzi mieli do dyspozycji dziesięciokrotnie więcej. Zagraniczne załogi miały budżety nawet rzędu miliona złotych – kontynuuje menadżer. 


Krośnianie zapowiadają, że w przyszłym roku również wystartują w zawodach.
- Zdobyliśmy doświadczenie, teraz już wiemy jak najskuteczniej pokonywać trasę - mówi Gabriel Zajdel, menadżer zespołu.
- Zwycięska ekipa z Hiszpanii osiągnęła wynik 1 556 kilometrów, ale większość pokonywanego dystansu, był to przejazd z wyłączonym silnikiem, nasz pracował cały czas - dodaje.


Studenci liczą, że ich debiutancki występ zakończony sukcesem w stolicy Wielkiej Brytanii spowoduje, że uda się znaleźć sponsorów, którzy pomogą w budowie „Piły II".
Cała impreza odbyła się w Londynie w dniach od 30 czerwca do 3 lipca 2016 roku. A udział polskich zespołów został objęty honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dra Jarosława Gowina.

 

 

lista aktualności
zporr
Zakupu oprogramowania dokonano w ramach projektu “Budowa szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej w Krośnie i w powiecie krośnieńskim współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego"
bip
© 2010.All rights reserved. Realizacja: ideo,
Powered by CMS Edito